Vinetele, nelipsite în bucătăria românească

Share

Fructele și legumele sunt cele mai bune atunci când sunt cultivate și recoltate în anotimpurile lor naturale. Acum este sezonul vinetelor, aceste legume pline de savoare, cu o textură plăcută, și poate cel mai important, cu multe beneficii pentru sănătatea noastre.

Foto: Unsplash

Cu toții știm cât de gustoasă este salată de vinete, dar putem testa și o mulțime de alte rețete. Fie că este vorba de zacuscă, ghiveci de legume sau vinete umplute, aceste legume asigură un fel de mâncare gustos. Sunt folosite în bucătăria românească de sute de ani și au foarte puține calorii, fiind recomandate în majoritatea dietelor.

În prezent, vinetele se găsesc frecvent în dietă mediteraneană, în bucătăriile Orientului Mijlociu, în Australia, Egipt, Israel, dar și în Statele Unite ale Americii.

Pentru că vinetele să își păstreze toate beneficiile, se recomandă să le consumi gătite la abur, la cuptor, coapte sau la grătar, fără ulei. Multe dintre substanțele nutritive se găsesc și în coajă, așa că încearcă, atunci când este posibil, să le consumi cu tot cu coajă.

Foto: Unsplash

Beneficiile vinetelor


· Sunt bogate în proteine, fibre, vitamine, fier, potasiu, calciu, fosfor, sodiu, magneziu și pectin, nutrienți importanți pentru sănătate.

· Ajută la menținerea sănătății cardiovasculare – acționează prin menținerea sănătății arterelor, scad riscul de infarct și accident vascular cerebral. Vitamina K și bioflavonoidele întăresc vasele de sânge și scad riscul de formare a cheagurilor de sânge și trombozelor.

· Susțin digestia și ajută în vindecarea sau menținerea sub control a gastritei, refluxului gastric, arsurilor și ulcerului. În combinațiile potrivite, pot calmă indigestia, diaree, constipația și balonarea.

· Vinetele conțin un antioxidant foarte puternic, numit nasunin. Acesta acționează preponderent asupra sistemului nervos, îmbunătățind activitatea cerebrală. Mai mult de atât, acest antioxidant ajută în lupta împotriva cancerului.

· Având un conținut de aproape 95% apă, vânăta te va ajută să elimini toxinele, să îți detoxifici rinichii și ficatul, în special atunci când ții o dietă.

Foto: Unsplash

Recomandări

  • Dacă presari cu sare vinetele înainte de a le găti, ele vor absorbi mai puțin ulei.
  • Pentru o salată de vinete sănătoasă și gustoasă, coace vinetele în cuptor în loc să le pui pe grătar sau plită.
  • Vinetele pot fi congelate, însă își vor schimbă gustul și textura.
  • În cazul în care ai alergie la vinete sau suferi de gută, osteoporoză, artrită sau alte boli inflamatorii, ar trebui să te consulți cu medicul în privința consumului de vinete deoarece aceste au un conținut mare de alcaloizi – molecule produse de plante în scopuri defensive care au un efect toxic asupra organismului.
  • Când cumperi vinete, alege-le pe cele cu coajă lucioasă, fără pete sau lovituri. Ține minte că vânăta este plină de apă, prin urmare nu ar trebui să fie foarte ușoară, fiindcă asta ar însemna că este uscată. În plus, alege vinete care sunt puțin moi. Cele foarte tari sunt mai tinere, însă odată ce se coc puțin mai mult, echilibrul substanțelor nutritive este mult mai bun.

Profită acum de sezonul vinetelor și pune și la păstrat pentru iarnă!


Share

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *