Gutuile. Beneficii pentru sănătate și întrebuințări mai puțin cunoscute

Share

Cele mai aromate fructe ale sezonului, gutuile, sunt folosite încă din antichitate deoarece sunt bogate în nutrienți, conțin vitamine esențiale pentru buna funcționare a organismului și minerale importante pentru sănătate. Dar gutuile mai au și alte întrebuințări mai puțin cunoscute.

Foto: Unsplash

Efectele pozitive ale gutuilor asupra sănătății sunt variate: influențează în mod pozitiv funcția ficatului și a sistemului digestiv și ajuta la ameliorarea bolilor aparatului respirator.

Consumul regulat de gutui asigură un stil de viață sănătos și o dietă echilibrată, deoarece fructele conțin minerale precum calciu, fosfor, magneziu, zinc, dar și vitamina A, B și C. Dacă sunt consumate proaspete, gutuile ajută la o bună funcționară a ficatului, iar dacă sunt consumate sub formă de gem de gutui, jeleu, peltea sau dulceață de gutui, fructele pot fi adevărate stimulente pentru organism. 

Beneficii și proprietăți

  • Datorita conținutului bogat de săruri de fier, potasiu si magneziu, gutuile sunt folosite pentru întărirea sistemului imunitar și pentru stimularea potentei.
  • Gutuile mâncate dimineața, pe stomacul gol, întăresc gingiile și ajută la remineralizarea dinților în timp ce elimină toxinele din organism și te scapă de oboseală.
  • Datorită proprietăților antivirale, gutuile sunt un aliment adjuvant pentru gripă și răceală, pentru febră și alte bacterii patogene.
  • Extractul și sucul de gutui ajuta semnificativ la reducerea deteriorării țesutului colonului. Fructele pot proteja țesutul intestinelor împotriva daunelor provocate de bolile inflamatorii ale intestinului, precum colita canceroasă.
  • Decoctul de semințe de gutuie poate fi folosit ca produs cosmetic, având efect emolient și antiinflamator. Acest decoct curăță, netezește și catifelează pielea.
  • Pentru că stimulează pofta de mâncare, gutuile sunt considerate un aliment de nădejde pentru combaterea anemiei. Acestea pot fi consumate în combinație cu miere de albine, mere sau morcovi și pot fi introduse în dieta copiilor și adolescenților anemici.
  • Gutuile au efect expectorant de aceea sunt un remediu de prim rang în bronșită şi chiar şi în începutul de tuberculoză, dar și în cazul tusei și anginei; în aceste situații se folosesc semințele.
  • Datorită complexului biochimic bogat al gutuilor, pentru persoanele cu anemie, probleme respiratorii sau cardiace se recomandă consumarea zilnică, înainte de masă, a unui pahar de suc de gutui.
  • Gutuile au un conținut scăzut în calorii, aproximativ 57 de calorii pentru 100 de grame, au foarte puține grăsimi saturate, colesterol și sodiu, iar asta le transformă în alegerea ideală pentru o dietă sănătoasă.
  • Proprietățile antioxidante ale gutuilor ajuta la încetinirea procesului de îmbătrânire și la prevenirea bolilor cardiovasculare.
  • Datorită fluidelor pe care le eliberează în corp, gutuile consumate în stare pură, dar și fierte sau coapte în cuptor, înlătură stările de greață și răul de mare.
  • Știați ca gutuile sunt folosite și pentru vopsirea fibrelor naturale? Din cojile și semințele de gutui se obțin vopseluri tempera.
  • Fructele sunt folosite atât în rețete culinare, mâncare de gutui, cât și în prăjituri sau frăgezirea cărnii de porc.
  • Cojile gutuilor sunt utile împotriva ridurilor de pe față și gât.
  • Gutuile se mai pot folosi la aromatizarea băuturilor alcoolice care pot fi folosite ca digestiv.
  • Coaja de gutui conține substanțe antivirale care inhiba dezvoltarea de microorganisme care declanșează hepatita A, B si C. Pentru stimularea funcției hepatice se recomandă o cură de o lună cu nectar proaspăt de gutui.

Cele mai recomandate gutui pentru consum sunt cele coapte, complet galbene și tari. Se pot păstra depozitate și în pungi de plastic, datorită rezistentei mare la păstrare.

Foto: Pixabay

Acum, după ce te-ai convins de beneficiile acestor fructe, poți să faci clasicele gemuri, dulcețuri, jeleuri sau compoturi, dar poți să încerci și lichiorul de gutui sau mâncarea de gutui cu carne de porc sau de pui.


Share

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *