Ce este cetoza și care sunt beneficiile aduse sănătății?

Share

Apar din ce în ce mai mulți adepți ai dietei ketogenice pentru că promite a fi o dietă eficientă prin care poți slăbi ușor și care ajută la tratarea mai multor afecțiuni. Toate aceste beneficii ale dietei sunt reale, însă înainte să o începi trebuie să fii informat, să cunoști atât beneficiile cât și riscurile acestei diete- minune.

Un prim articol este despre cetoză- ce este și cum apare starea de cetoză?

Ce este cetoza?

Cetoza este o stare metabolică în care corpul tău folosește  ca sursă principală de combustibil cetone în locul glucozei (zahărului).

Principala sursă de combustibil a organismului este zahărul ce provine din carbohidrați. Glucoza este stocată în ficat și eliberată după nevoie pentru energie. Dacă aportul de carbohidrați este redus, depozitele de glucoză se epuizează. Deși ficatul poate produce glucoză din aminoacizii existenți în proteine (proces numit gluconeogeneză), cantitatea nu este suficientă pentru a satisface toate nevoile creierului, care necesită o alimentare constantă.

În absența zahărului din sânge, ficatul începe să descompună grăsimile stocate în molecule numite corpi cetonici (proces numit cetoză). Odată ajunși în cetoză, majoritatea celulelor vor folosi corpii cetonici pentru a genera energie până când vom începe să consumăm carbohidrați din nou. Trecerea la starea de cetoză are loc consumând mai puțin de 20 până la 50 de grame de carbohidrați pe zi. Însă acesta este un proces extrem de individualizat, iar unii oameni au nevoie de o dietă mai restricționată, de puțin mai mult timp pentru a începe să producă suficiente cetone.

În starea de cetoză, corpul produce cetone într-un ritm accelerat. Cetonele sunt produse de ficat din grăsimea pe care o consumați și din propria grăsime corporală.

Cele trei corpuri cetonice sunt: beta-hidroxibutirat (BHB)( în sânge), acetoacetate( în urină) și acetonă (in respiratie).

În cât timp intri în starea de cetoză?

De regulă durează între 2-5 zile dacă respecți regula celor 50 carbohidrați/ zi, și mai puțin dacă aplici metoda înfometării (fasting), însă apar variații în funcție de organism, de vârstă, de nivelul de activitate fizică, de cantitatea de proteină/ grăsimi/ carbohidrați pe zi.

Care sunt beneficiile intrării organismului în starea de cetoză?

  • O dietă ketogenică vă poate ajuta să slăbiți. Pe termen scurt, puteți pierde rapid în greutate, deoarece grăsime corporală este folosită ca combustibil. Pe termen lung, poate suprima pofta de mâncare, ducând la un aport mai scăzut de calorii.
  • Ajută la reducerea convulsiilor la copiii cu epilepsie
  • Ajută la tratarea/prevenirea mai multor boli: diabetul de tip 2, sindromul metabolic, obezitatea, boala Alzheimer, Parkinson , sindromul ovarelor polichistice.

Cum poti vedea dacă ai intrat în starea de cetoză?

  • Prin folosire unui aparat de masurarea a concentrației de corpi cetonici în sânge. De regulă astfel de aparate măsoară si nivelul de glucoză din sânge, sunt 2 in 1. Deși un astfel de aparat este ideal pe termen lung, prețul este destul de ridicat și are inclus un număr limitat de benzi, seturile de schimb fiind si acestea destul de scumpe
  • Teste de urină (ketosticks-uri)- sunt cea mai ieftină și comodă variantă. Benzile de testare cetoză BeKeto, prin numarul mare de benzi (200 buc) și un pret rezonabil (46 lei), oferă un raport preț/ calitate excellent, ajutându-te să monitorizezi în orice moment nivelul de corpi cetonici.

https://www.bioveg.ro/suplimente-keto/benzi-de-testare-cetoza-200-buc-beketo.html#prod-gallery


Share

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *